Menu / szukaj

Zakładanie firmy będzie prostsze

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej będzie jeszcze prostsze. Nowy przedsiębiorca zgłosi się do ubezpieczeń w ZUS już podczas składania wniosku o rejestrację firmy – w każdym urzędzie miasta lub gminy.

Od 20 maja 2017 r. wchodzą w życie nowe przepisy. To duże ułatwienie dla przedsiębiorców, bo dotychczas po zarejestrowaniu firmy w urzędzie miasta lub gminy nowy przedsiębiorca musiał w ciągu siedmiu dni skontaktować się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. W tym terminie zgłaszał się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego, a członków rodziny – do ubezpieczenia zdrowotnego. Po zmianach załatwi to w urzędzie miasta lub gminy, gdzie składa wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. To znaczy, że odwiedzi o jeden urząd mniej. W każdej gminie będzie „jedno okienko” do rejestracji firmy. To wygoda dla osoby rozpoczynającej działalność, a jednocześnie dodatkowe zadanie dla urzędników miast i gmin, którzy będą przyjmować dokumenty zgłoszeniowe przeznaczone dla ZUS.

Osoba prowadząca działalność gospodarczą załatwi w urzędzie miasta lub gminy nie tylko zgłoszenie do ubezpieczeń. Będzie mogła zawiadomić o zmianie danych w dokumentach zgłoszeniowych (np. zmianie adresu), a także wyrejestrować siebie i członków rodziny z ubezpieczenia. W urzędzie miasta lub gminy przedsiębiorca złoży formularze ZUS: ZUA, ZZA, ZCNA, ZIUA i ZWUA.

W niektórych sytuacjach kontakt z ZUS nadal będzie konieczny. – Tylko w Zakładzie można zmienić dane dotyczące tytułów do ubezpieczeń i terminów ich powstania, a także rodzajów ubezpieczeń. Zgłoszenia pracowników, zleceniobiorców lub współpracowników też trzeba dokonać bezpośrednio w ZUS. Oczywiście nadal da się zarejestrować firmę całkowicie online i przesyłać dokumenty zgłoszeniowe do ZUS przez internet. Taka opcja jest dostępna dla osób, które mają płatny podpis elektroniczny albo darmowy profil zaufany ePUAP.

Katarzyna Krupicka
Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS
województwa podlaskiego