Europejskie Centrum Solidarności, Akwarium Gdyńskie oraz Centrum Nauki Experyment w Gdyni to najważniejsze punkty wyjazdu edukacyjnego trzydziestu uczniów i uczennic ze Szkoły Podstawowej w Boguszach, który odbył się w dniach od 1 do 3 czerwca 2022 r. Wycieczka została sfinansowana w ramach projektu „Dla każdego dobra szkoła – lepsza przyszłość” z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu Gminy Sokółka.
Europejskie Centrum Solidarności (ECS) to nie tylko muzeum upamiętniające jeden z największych ruchów społecznych na świecie – Solidarność, ale też miejsce praktykowania solidarności i obywatelskości. Uczniowie wraz z przewodnikiem mieli okazję zwiedzania wystawy stałej. Uczestnictwo w wizycie przyczyniło się do rozwijania kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy: kreatywności, innowacyjności, umiejętność pracy zespołowej w kontekście środowiska pracy i rozwiązywania problemów.
Młodzież poznała także najważniejsze zabytki w Gdańsku, m.in. ulicę Długą i Długi Targ tworzące Trakt Królewski, biegnący od Złotej Bramy do Zielonej Bramy, najokazalszą i najcenniejszą budowlę świecką dawnego Gdańska – Ratusz Głównego Miasta, a także Dwór Artusa i Fontannę Neptuna.
W Akwarium Gdyńskim uczestnicy na własne oczy zobaczyli wiele gatunków zwierząt wodnych z całego świata, a poprzez udział w warsztatach edukacyjnych poszerzyli wiedzę o rekinach. Dowiedzieli się o ich niesamowitych przystosowaniach do życia w środowisku wodnym, nieomylnych zmysłach, intrygujących zachowaniach, ale przede wszystkim o fascynującym świecie, w którym te ryby żyją. Podczas zajęć praktycznych, przy pomocy mikroskopów, mieli okazję przyjrzenia się z bliska zębom i łuskom rekinów, a także jajom, z których wcześniej wykluły się młode rekinki. Do zajęć przeznaczone były materiały edukacyjne w postaci kart pracy.
W Centrum Nauki Experyment w Gdyni uczniowie zwiedzili pięć interaktywnych wystaw tematycznych. Między innymi wystawę pn. „Kierunek zdrowie”, która składa się z czterech stref tematycznych: styl życia, profilaktyka, emocje, pierwsza pomoc. Jak utrzymać dobry stan zdrowia i dobre samopoczucie? Urządzenia pomiarowe, symulatory urządzeń ratowniczych, aplikacje symulujące zachowania w skrajnych sytuacjach, makiety do układania zdrowego menu – to zaledwie kilka sposobów na aktywne zdobywanie wiedzy z których skorzystali uczestnicy wyjazdu, żeby odnaleźć odpowiedź. Część stanowisk wymagała różnego rodzaju interakcji i wysiłku, dzieci sprawdziły swoją sprawność fizyczną, intelektualną oraz czas reakcji.
Celem przedsięwzięcia było poznawanie Polski, różnorodnych elementów przyrody ożywionej i nieożywionej, kultury i tradycji innego regionu, jak również zwiedzanie zabytków architektury i sztuki. Innym zadaniem było kształtowanie samodzielności dzieci oraz upowszechnianie różnych form aktywnego wypoczynku.
Referat Pozyskiwania Środków Pozabudżetowych / M.Cz.