SOK promuje postawy proekologiczne

22 kwietnia  2021 r. Sokólski Ośrodek Kultury podjął działania mające na celu promowanie postaw proekologicznych w społeczeństwie oraz budowanie wspólnej odpowiedzialności za Ziemię. Okazją jest obchodzony na całym świecie Dzień Ziemi.

Jesteśmy świadomi, że największą nadzieje pokładamy w najmłodszym pokoleniu, dlatego właśnie zaprosiliśmy dziś dzieci z Przedszkola nr 1 w Sokółce do wspólnej zabawy.

Dzieci z Przedszkola nr 1

Pięcio i sześciolatki wykazały się ogromną wiedzą o naszej planecie i chętnie dzieliły się spostrzeżeniami o sposobach dbania o nią. Wykonały kolorowe, wymowne rysunki przedstawiające to, co dała nam natura i co nas otacza. Następnie nie zabrakło im pomysłów, czego można życzyć Ziemi w dniu jej święta. Wśród tych życzeń pisanych także przez członków Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Sokółce pojawiły się takie, aby nie zabrakło nam złotych pól, zielonych lasów, urokliwych bagien i czystych wód. Wielokrotnie powracały życzenia czystego i świeżego powietrza czy poszanowania przyrody. Zielone, papierowe listki z zapisanymi myślami zawisły na drzewie dobrych życzeń.

Na koniec dzieci otrzymały pudełka skarbów przyrody, które wypełnią spacerując po mieście. Zgodnie z instrukcją umieszczą w nich m.in. szyszki, kamyki, ziemię czy nasiona. Staraliśmy się także przekazać społeczeństwu ważne informacje o tym, jaki wpływ mamy na środowisko, jak bardzo je niszczymy, zaniedbujemy i dewastujemy naszym codziennym postępowaniem. Dla pełniejszego przekazu, na ogromnych planszach umieszczonych na chodniku wypunktowaliśmy kilka argumentów przemawiających za podjęciem działań w celu zmniejszenia produkcji śmieci i odpadów. Zwróciliśmy uwagę, że dziennie, w Morzu Śródziemnym ląduje 500 kontenerów plastikowych śmieci, 1 butelka plastikowa rozkłada się 450-500 lat, guma do żucia – 5 lat, a pielucha jednorazowa 450 lat. Do wyprodukowania 1 kg wołowiny trzeba zużyć 14,5 tys. l wody, a do produkcji jednego bawełnianego t-shirtu – 2,5 tys. L wody. Mamy nadzieję, że do ludzi przemówi fakt, że foliowej reklamówki statystycznie używamy prze 15 min i jest to czas przejścia z zakupów do domu. Znacząca jest również liczba 9 milionów ton jedzenia, jaką rocznie wyrzucają Polacy do śmieci.

Wielu przechodniów czytających i oglądających plansze, jak również dzieci wraz ze swoimi wychowawczyniami z zainteresowaniem przyjęło te informacje, złapało się za głowę lub głęboko westchnęło. Mamy nadzieję, że przełoży się to na większe zainteresowanie dla ekologicznego trybu życia.

Agnieszka Kozakiewicz, SOK

Skip to content