SOK promuje postawy proekologiczne

22 kwietnia  2021 r. Sokólski Ośrodek Kultury podjął działania mające na celu promowanie postaw proekologicznych w społeczeństwie oraz budowanie wspólnej odpowiedzialności za Ziemię. Okazją jest obchodzony na całym świecie Dzień Ziemi.

Jesteśmy świadomi, że największą nadzieje pokładamy w najmłodszym pokoleniu, dlatego właśnie zaprosiliśmy dziś dzieci z Przedszkola nr 1 w Sokółce do wspólnej zabawy.

Dzieci z Przedszkola nr 1

Pięcio i sześciolatki wykazały się ogromną wiedzą o naszej planecie i chętnie dzieliły się spostrzeżeniami o sposobach dbania o nią. Wykonały kolorowe, wymowne rysunki przedstawiające to, co dała nam natura i co nas otacza. Następnie nie zabrakło im pomysłów, czego można życzyć Ziemi w dniu jej święta. Wśród tych życzeń pisanych także przez członków Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Sokółce pojawiły się takie, aby nie zabrakło nam złotych pól, zielonych lasów, urokliwych bagien i czystych wód. Wielokrotnie powracały życzenia czystego i świeżego powietrza czy poszanowania przyrody. Zielone, papierowe listki z zapisanymi myślami zawisły na drzewie dobrych życzeń.

Na koniec dzieci otrzymały pudełka skarbów przyrody, które wypełnią spacerując po mieście. Zgodnie z instrukcją umieszczą w nich m.in. szyszki, kamyki, ziemię czy nasiona. Staraliśmy się także przekazać społeczeństwu ważne informacje o tym, jaki wpływ mamy na środowisko, jak bardzo je niszczymy, zaniedbujemy i dewastujemy naszym codziennym postępowaniem. Dla pełniejszego przekazu, na ogromnych planszach umieszczonych na chodniku wypunktowaliśmy kilka argumentów przemawiających za podjęciem działań w celu zmniejszenia produkcji śmieci i odpadów. Zwróciliśmy uwagę, że dziennie, w Morzu Śródziemnym ląduje 500 kontenerów plastikowych śmieci, 1 butelka plastikowa rozkłada się 450-500 lat, guma do żucia – 5 lat, a pielucha jednorazowa 450 lat. Do wyprodukowania 1 kg wołowiny trzeba zużyć 14,5 tys. l wody, a do produkcji jednego bawełnianego t-shirtu – 2,5 tys. L wody. Mamy nadzieję, że do ludzi przemówi fakt, że foliowej reklamówki statystycznie używamy prze 15 min i jest to czas przejścia z zakupów do domu. Znacząca jest również liczba 9 milionów ton jedzenia, jaką rocznie wyrzucają Polacy do śmieci.

Wielu przechodniów czytających i oglądających plansze, jak również dzieci wraz ze swoimi wychowawczyniami z zainteresowaniem przyjęło te informacje, złapało się za głowę lub głęboko westchnęło. Mamy nadzieję, że przełoży się to na większe zainteresowanie dla ekologicznego trybu życia.

Agnieszka Kozakiewicz, SOK


Zobacz również

Skip to content