Uczniowie z SP nr 2 w Sokółce poznają Polskę

Baner Poznaj Polskę

Zdjęcie grupowe

W dniach 17-19 maja 2022 r. 45 uczniów klas 4b,4c i 5b Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 2 w Sokółce uczestniczyło w wycieczce zorganizowanej przez nauczycieli SP 2 w Sokółce i współfinansowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w ramach programu „Poznaj Polskę”, związanej z zakresem tematycznym Kultura i Dziedzictwo Narodowe.

Pierwszego dnia, po wyczerpującej podróży, uczniowie odwiedziliśmy Bałtów. Przenieśliśmy się do czasów prehistorycznych i stanęliśmy oko w oko z dinozaurami. Uczestniczyliśmy w fotograficznym safari, podziwiając z pokładu schoolbusa różne gatunki zwierząt, m.in.: bydło Zebu, bydło szkockie, owce kameruńskie, kozy angorskie, jelenie europejskie, jelenie Sika, wielbłądy dwugarbne, lamy, dziki, strusie afrykańskie, emu, antylopy, alpaki, muflony, daniele, żubry. To nie był koniec wrażeń, kolejny przystanek – Ćmielów. W Żywym Muzeum Porcelany odbyliśmy wycieczkę do świata porcelany i poznaliśmy tajniki produkcji oraz jej historię. Mogliśmy wręcz dotknąć każdego etapu jej powstawania, od wewnątrz poznać konstrukcję pieca do wypalania ceramiki. Pani przewodnik opowiedziała i pokazała, jak odróżnić prawdziwą porcelanę od innych wyrobów ceramicznych. Obejrzeliśmy wystawę starej porcelany, odbywając podróż do początków manufaktury po nowe projekty. Poznaliśmy style w produkcji, kolekcję porcelanowych figurek ze świata, inne przedmioty codziennego użytku wykonane z porcelany. Kolejnym punktem przygody było skorzystanie z Warsztatów Ceramicznych pod okiem doświadczonego instruktora. Uczniowie wykonywali różę z masy porcelanowej, otrzymali też informację, jak należy postępować z wyrobem po zabraniu go do domu.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od wizyty w Rezerwacie Archeologicznym Krzemionki Opatowskie. Zwiedziliśmy wystawę przedstawiającą życie codzienne w neolicie. Podziwialiśmy oryginalne wyrobiska neolitycznych kopalń, hałdy górnicze oraz zagłębienia poszybowe, składające się na wyjątkowy krajobraz przemysłowy sprzed 5000 lat. Największą atrakcją była jednak podziemna trasa turystyczna licząca prawie 500 m długości i w najgłębszym miejscu osiąga 11,5 m. Umożliwia obejrzenie zarówno świetnie zachowanych wyrobisk pradziejowych kopalń krzemienia pasiastego, jak i zapoznanie się z geologią regionu. Rekonstrukcja pradziejowej osady była kolejną atrakcją podczas zwiedzania Krzemionek. Na powierzchni ok. 1,5 ha są rekonstrukcje 4 domów mieszkalnych (otoczone są one palisadą i rowem obronnym) i grobowca megalitycznego.

Popołudnie spędziliśmy w Sandomierzu. Po spotkaniu z przewodnikiem udaliśmy się na rynek, gdzie pod ratuszem wysłuchaliśmy opowieści o najciekawszych budowlach i wydarzeniach z dziejów miasta. Zwiedziliśmy katedrę, podziwialiśmy zamek królewski, wspięliśmy się na 30 metrową Bramę Opatowską, skąd rozciąga się wspaniały widok na miasto i jego okolice.
Kolejnym punktem wycieczki była podziemna trasa turystyczna. Obejmuje ona obecnie 34 komory na różnych wysokościach, ma długość około 470 metrów i opada nawet 12 metrów poniżej płyty Rynku. Każda z podziemnych piwnic ma swoją nazwę, która nawiązuje do historii Sandomierza. Podziwialiśmy kościół św. Jakuba, gdzie znajduje się dzwon Piotr – najstarszy datowany średniowieczny dzwon w Polsce, który został zawieszony w roku 1314 oraz dzwon Jan z 1389 roku. Świątynia jest też jednym z najstarszych kościołów w Polsce wybudowanych z cegły. Widzieliśmy Dom Jana Długosza, dziś znajduje się tu Muzeum Diecezjalne. Wśród eksponatów są najważniejsze dla miasta przedmioty, takie jak np. akt lokacji Sandomierza, białe rękawiczki królowej Jadwigi, zabytkowe drewniane ołtarze i szopki.

Ostatniego – trzeciego dnia – udaliśmy się na wycieczkę z przewodnikiem do Janowca i Kazimierza Dolnego. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wzniesionego na początku XVI wieku zamku w Janowcu, siedziby magnackich rodów Firlejów, Tarłów i Lubomirskich. Mieliśmy okazję pospacerować po zamkowych krużgankach oraz podziwiać panoramę meandrującej Wisły z tarasu widokowego. Następnie przejechaliśmy do Kazimierza Dolnego – pięknego renesansowego miasta położonego nad Wisłą przeciętego malowniczymi wąwozami. W drodze do miasteczka słuchaliśmy legendy, którą opowiedziała nam pani przewodnik o królu Kazimierzu Wielkim, który wybudował zamek w Kazimierzu Dolnym dla swojej ukochanej Esterki, aby z nią się tam spotykać. Na potwierdzenie owej legendy w ruinach zamku znaleźliśmy prawdopodopodobnie sekretne przejście, które służyło do potajemnych spotkań króla i jego ukochanej. Wspięliśmy się na basztę – czyli najstarszy kazimierski zabytek z początku XIV wieku, która dawniej pełniła funkcję obronną, a także była latarnią.

Następnie udaliśmy się na spacer po renesansowym rynku i podziwialiśmy architekturę kamienic Przybyłów “ Pod św. Mikołajem” i “ Pod św. Krzysztofem” , a także kamienicę Celejowską, zwaną “Pod św. Bartłomiejem” od imienia dawnego jej właściciela Bartłomieja Celeja, z najpiękniejszą attyką w Polsce. Zajrzeliśmy również na Mały Rynek związany z kulturą żydowską, gdzie nasza uwagę przykuły odrestaurowane jatki żydowskie i synagoga z 1677 r. Na koniec meleksami udaliśmy się na spacer po lessowym wąwozie – “Korzeniowy Dół”. Nazwa nawiązuje do wijących się ze ścian jaru korzeni, które tworzą fascynujące obrazy.
Zmęczeni, ale pełni wrażeń późnym wieczorem wróciliśmy do Sokółki.