Osoby, które postanowiły założyć własną firmę, powinny pamiętać o obowiązku zarejestrowania swojego konta na Platformie Usług Elektronicznych eZUS. Mogą również upoważnić pełnomocnika, jeśli zlecają obsługę dokumentacji podmiotowi gospodarczemu, który świadczy usługi w ich imieniu.
– Od 1 stycznia 2023 roku każdy płatnik składek ma ustawowy obowiązek posiadania profilu na Platformie Usług Elektronicznych eZUS. Na założenie konta na PUE/eZUS osoby rozpoczynające przygodę z własnym biznesem mają 14 dni od daty powstania obowiązku opłacania składek. Jeśli w tym terminie nie założą konta na eZUS lub kogoś do niego nie upoważnią, Zakład zrobi to za nich. Warto jednak pamiętać, że profil utworzony przez ZUS pozostaje nieaktywny do momentu zakończenia rejestracji przez płatnika. Aby to zrobić, płatnik musi uzyskać dane do logowania, czyli login PUE/eZUS oraz jednorazowe hasło. Następnie powinien zalogować się do PUE/eZUS, uzupełnić brakujące informacje i ustawić nowe hasło – wyjaśnia Katarzyna Krupicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa podlaskiego.
Profil na PUE/eZUS można założyć samodzielnie
Przedsiębiorca może w prosty sposób samodzielnie założyć konto na PUE/eZUS. Wystarczy, że wejdzie na stronę www.zus.pl i kliknie przycisk [Zarejestruj w PUE/eZUS], który znajduje się w górnej części strony. Po wybraniu opcji rejestracji [Dla przedsiębiorców], oprócz danych osobowych, należy wpisać NIP oraz wybrać preferowany sposób rejestracji. Można to zrobić za pośrednictwem portalu login.gov.pl korzystając z profilu zaufanego, aplikacji mObywatel, e-dowódu, bankowości elektronicznej, lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Profil można również założyć, wypełniając formularz rejestracyjny.
– Rejestracja za pośrednictwem login.gov.pl oraz kwalifikowanego podpisu elektronicznego nie wymaga wizyty w ZUS-ie. Natomiast przy rejestracji za pomocą formularza należy wypełnić wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu 7 dni od rejestracji konieczne jest również potwierdzenie tożsamości w dowolnej placówce ZUS-u lub podczas e-wizyty. Na wizytę należy zabrać ze sobą dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport – dodaje rzeczniczka.
Warto korzystać z PUE/eZUS
Platforma Usług Elektronicznych ZUS to duże ułatwienie dla przedsiębiorców, którzy kontaktują się z ZUS-em. Umożliwia ona korzystanie z wielu przydatnych funkcji związanych z rozliczeniami, sprawami pracowniczymi oraz uzyskiwaniem niezbędnych zaświadczeń. Płatnicy mają również dostęp do zwolnień lekarskich swoich pracowników, mogą składać elektroniczne wnioski do ZUS-u, takie jak wnioski o wakacje składkowe, wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z opłacaniem składek, rozliczenie konta, czy kontrolę. Dodatkowo mogą sprawdzić, czy zaświadczenie lekarskie dla pracownika zostało wystawione prawidłowo. Prowadzący działalność gospodarczą mają również możliwość samodzielnego tworzenia elektronicznych dokumentów z danymi ZUS-u i przekazywania ich do innych instytucji, takich jak banki czy urzędy. Przedsiębiorcy mogą także korzystać z bezpłatnej aplikacji ePłatnik przeznaczonej do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych. Z uwagi na tak liczne korzyści, jakie niesie ze sobą korzystanie z PUE/eZUS, warto założyć swój profil na tej platformie.
(KK) ZUS