Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Warto skorzystać z rozmowy online z ekspertem ZUS

Warto skorzystać z rozmowy online z ekspertem ZUS

Z pracownikiem ZUS-u można porozmawiać podczas połączenia video bez konieczności wychodzenia z domu. Wystarczy zarezerwować e-wizyty korzystając ze strony zus.pl, lub za pośrednictwem aplikacji mZUS oraz aplikacji mObywatel.

– E-wizyta to bardzo wygodna i prosta forma kontaktu, czyli spotkanie z pracownikami ZUS-u w formie online. Aby skorzystać z tej usługi, wystarczy mieć dostęp do internetu oraz urządzenie z kamerą, takie jak smartfon, tablet lub komputer – informuje Katarzyna Krupicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie podlaskiego.

Dzięki połączeniu wideo, na przykład za pomocą smartfona, można porozmawiać z konsultantem Zakładu, nie wychodząc z domu, a nawet będąc poza miejscem swojego zamieszkania. W ten sposób zainteresowani mogą uzyskać informacje na temat emerytur i rent krajowych, świadczenia wspierającego, tzw. renty wdowiej, zasiłków, zwolnień lekarskich, PUE/eZUS, ulg i umorzeń, a także ubezpieczeń, składek oraz świadczeń dla rodzin. – Usługa ta jest szczególnie przydatna dla osób z polskim i zagranicznym stażem pracy, które chcą uzyskać informacje na temat emerytur i rent międzynarodowych. W sprawach dotyczących zasiłków, a także emerytur i rent, istnieje możliwość umówienia się na konsultację w języku migowym PIM. Wideorozmowa z pracownikiem ZUS-u jest również dostępna dla osób niewidzących i niedowidzących – dodaje rzeczniczka.

Osoby starsze oraz te, które potrzebują szczególnej opieki, mają możliwość skorzystania z e-wizyty w towarzystwie członka rodziny lub opiekuna faktycznego bądź prawnego. Rezerwując e-wizytę, wystarczy podać dane opiekuna, który weźmie udział w rozmowie online.

Jak umówić e-wizytę

E-wizytę można zarezerwować na stronie zus.pl, za pośrednictwem aplikacji mZUS oraz mObywatel. Podczas rezerwacji należy wybrać temat e-wizyty, wpisać kod pocztowy miejsca zamieszkania, a w przypadku płatników składek – kod pocztowy siedziby firmy. Następnie należy wybrać dogodny termin (w dni robocze w godzinach 9:00-14:05), podać adres e-mail i zarezerwować e-wizytę. Warto zaznaczyć, że rezerwując spotkanie online z pracownikiem ZUS-u za pomocą aplikacji mObywatel lub mZUS, klient nie musi podawać swojego imienia i nazwiska ani numeru PESEL, co jest wymagane przy rezerwacji przez stronę zus.pl.

Po dokonaniu rezerwacji e-wizyty klient otrzyma standardowo wiadomość e-mail z potwierdzeniem rezerwacji wideorozmowy oraz linkiem do spotkania z konsultantem. Na podany adres e-mail zostanie również wysłane przypomnienie o e-wizycie, a jeśli podczas rezerwacji klient podał numer telefonu, otrzyma dodatkowo SMS z przypomnieniem. W dniu spotkania o wyznaczonej godzinie należy kliknąć w ten link. Otworzy się okno przeglądarki internetowej, a połączenie wideo zostanie nawiązane. Jeśli klient zarezerwował e-wizytę za pośrednictwem aplikacji mObywatel, może połączyć się z konsultantem ZUS-u bezpośrednio z aplikacji, klikając przycisk „Dołącz do spotkania”.

Co mówią statystyki

W pierwszym kwartale 2025 roku w województwie podlaskim zrealizowano 859 e-wizyt w ZUS. Klienci najczęściej wybierali kategorię: firmy i pracownicy, oraz tematy związane z emeryturami, rentami, świadczeniem wspierającym oraz rentą wdowią. Liczba umówionych wizyt była zdecydowanie wyższa i wyniosła ponad 1,5 tys. Niestety, w przypadku 310 wizyt klienci nie nawiązali kontaktu z ekspertem ZUS-u ani nie odwołali e-wizyty. Dodatkowo 348 zarezerwowanych wizyt zostało anulowanych. – Jeśli w wybranym przez nas dniu i godzinie nie możemy skorzystać z wideorozmowy, pamiętajmy, aby ją anulować. Można to zrobić, klikając w link przesłany w wiadomości e-mail. Dzięki temu inna osoba będzie miała możliwość skorzystania z tego terminu – mówi Katarzyna Krupicka.

(KK) ZUS


Zobacz również

Przejdź do treści