Odwiedzając Zakład Ubezpieczeń Społecznych w celu skorzystania z porad pracowników Sali Obsługi Klientów, należy liczyć się z koniecznością oczekiwania na swoją kolej. Szczególnie emeryci i renciści, których stan zdrowia nie pozwala na samodzielne załatwianie swoich spraw w urzędzie, mogą upoważnić inną osobę do ich reprezentowania. Nie musi być to członek rodziny, ale powinna to być osoba godna zaufania.
Ustanowienie pełnomocnictwa jest bardzo proste. Wystarczy wypełnić formularz – ZUS PEL i przekazać go do ZUS-u. Pełnomocnictwo może okazać się szczególnie przydatne dla seniorów, którzy nie mają założonego profilu na platformie PUE/e-ZUS i nie mogą skorzystać z e-wizyty, a muszą załatwić formalności w Zakładzie, nie mając możliwości osobistego stawienia się w placówce.
– Taka sytuacja może się zdarzyć, gdy na przykład senior będzie chciał złożyć wniosek o tzw. rentę wdowią, lub sprawdzić czy ma ustalone prawo do co najmniej dwóch świadczeń, co jest niezbędne do ubiegania się o tę rentę. Może również potrzebować zaświadczenia, które jest wymagane do ubiegania się np. o dodatek mieszkaniowy, bądź potrzebuje duplikatu rocznego rozliczenia podatkowego. Bez pełnomocnictwa opiekun nie uzyska od pracownika ZUS-u żadnych informacji dotyczących danych zawartych na koncie seniora. Nie dowie się także, czy składane były jakiekolwiek wnioski oraz czy świadczenie jest przekazywane na konto, czy też wysyłane pocztą — wyjaśnia Katarzyna Krupicka regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa podlaskiego.
Jakie informacje powinny znaleźć się w pełnomocnictwie?
Udzielając pełnomocnictwa, można skorzystać z formularza ZUS PEL, który dostępny jest na stronie www.zus.pl oraz na platformie PUE/eZUS. Pełnomocnictwo można również udzielić na niesformalizowanym druku, jednak musi on zawierać wszystkie niezbędne informacje. Należy podać dane osoby udzielającej pełnomocnictwa takie jak numer PESEL, datę urodzenia, adres zamieszkania oraz numer telefonu. Ponadto konieczne jest wskazanie danych pełnomocnika oraz określenie zakresu pełnomocnictwa.
Zakres pełnomocnictwa
Pełnomocnictwo może być udzielone w dwóch formach: jednorazowo do wykonania konkretnej czynności np. w celu odebrania korespondencji lub ogólnie – do załatwiania spraw w ZUS-ie w wyznaczonym okresie. Senior może też udzielić pełnomocnictwa do załatwiania spraw za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych PUE/eZUS, nawet jeśli sam nie ma własnego profilu. Wystarczy, że upoważniona osoba go posiada. Mając pełnomocnictwo do działania w imieniu seniora na PUE/eZUS, pełnomocnik uzyska dostęp do danych emeryta lub rencisty na koncie w ZUS-ie.
Warto podkreślić, że złożenie ogólnego pełnomocnictwa wiąże się z tym, że korespondencja, począwszy od momentu wskazanego w formularzu ZUS PEL nie będzie kierowana do emeryta, lecz do jego pełnomocnika. Jeśli senior nadal chce otrzymywać korespondencję bezpośrednio z Zakładu, powinien zdecydować się na wariant upoważnienia do wykonania konkretnej czynności przez pełnomocnika. W pełnomocnictwie można określić jego zakres, ograniczając go na przykład do roli ubezpieczonego, świadczeniobiorcy lub płatnika składek. Można również zastrzec, że pełnomocnictwo dotyczy jedynie korespondencji w odniesieniu do określonych typów wniosków.
Okres obowiązywania pełnomocnictwa
Jeżeli w pełnomocnictwie nie zostaną określone daty jego obowiązywania, przyjmuje się, że upoważnienie do załatwienia spraw jest ważne od dnia jego dostarczenia dokumentu do ZUS-u aż do jego odwołania. Pełnomocnictwo można odwołać w dowolnym momencie, składając formularz ZUS –PEL-O.
Jak złożyć formularz
Pełnomocnictwo można złożyć osobiście w placówce ZUS-u, a także przesłać pocztą lub w formie elektronicznej za pośrednictwem PUE/eZUS. Dokument ten może być również dostarczony przez osobę wskazaną do reprezentowania seniora w sprawach związanych z ZUS-em, jedna musi być podpisany przez osobę udzielającą pełnomocnictwa.
(KK) ZUS