Burmistrz Sokółki Ewa Kulikowska zorganizowała konferencję prasową w sprawie drogi S19. Uczestniczyli w niej: Podlaski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego Wiesław Stalewski, Przewodniczący Rady Gminy w Kuźnicy Janusz Bilmin oraz Zastępca Burmistrza Czarnej Białostockiej Wiesław Majewski.
Konferencja odbyła się 27 sierpnia na placu przez Urzędem Miejskim w Sokółce, obok którego przebiega krajowa „dziewiętnastka”.
– Chcielibyśmy podziękować, za to, że droga S19 została ujęta w Krajowym Programie Budowy Dróg i Autostrad. Jednocześnie chcemy zwrócić uwagę – w imieniu trzech gmin – że jej przebieg, zatwierdzony przez rząd, niczego dla nas nie rozwiązuje – podkreśliła Pani Burmistrz.
Dzień wcześniej – 26 sierpnia – rząd opublikował Program Budowy Dróg i Autostrad, z którego wynika, że do 2013 roku powstanie trasa szybkiego ruchu łącząca Kuźnicę z Białymstokiem, ale nie w jej obecnym przebiegu przez Sokółkę, tylko przez Korycin i Janów.
Burmistrz Sokółki Ewa Kulikowska poinformowała media, że w ciągu kilku tygodni zebrano 8.300 podpisów mieszkańców w sprawie przebudowy drogi krajowej S19 na trasie Kuźnica – Białystok.
– Jeżeli rząd nie wykona dwupasmówki, jesteśmy w stanie przyjąć wariant 2+1 z lewoskrętami i małymi obwodnicami Sokółki, Kuźnicy i Czarnej Białostockiej. Będziemy o to walczyć – zapewniła Pani Burmistrz.
Wariant 2+1 pasowy to przekrój drogi, który wyposażony jest naprzemiennie raz w jeden, raz w dwa pasy ruchu. Umożliwia to sprawne wyprzedzanie wolniejszych pojazdów. Przekrój ten z uwagi na bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz jego efektywność wpasowuje się pomiędzy drogę dwujezdniową, a dwupasową drogę dwukierunkową. Drogi w przekroju 2+1 zapewniają zdecydowanie wyższy poziom swobody ruchu oraz wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w odniesieniu do dwupasowych dróg dwukierunkowych. Takie rozwiązania zastosowano w Skandynawii. Szwedzi po wprowadzeniu przekroju drogi 2+1 odnotowali spadek wypadków. Podobnie dzieje się w Polsce.
(UM) Fot.: D. Biziuk