19 stycznia 2019 r. studenci Sokólskiego Uniwersytetu Dziecięcego wzięli udział w dwóch kolejnych zajęciach. Tym razem na Wydziale Informatyki Politechniki Białostockiej uczyli się obsługi Blendera, i nie były to zajęcia z gastronomii.
Blender to program służący do tworzenia zaawansowanej grafiki 3D, dzięki niemu można tworzyć trójwymiarowe przestrzenie i obiekty.
Ponadto Blender pozwala animować je a następnie renderować całe sceny i obrabiać efekty pracy. Jest to kompletne narzędzie, dzięki któremu można tworzyć profesjonalne animacje, reklamy, loga, projekty techniczne czy przestrzenne gry komputerowe. W trakcie zajęć młodzi studenci próbowali zaprogramować prostą grą typu Labirynt. Stosując się do poleceń prowadzącej zajęcia, dzieci krok po kroku tworzyły od podstaw planszę gry budując podłogę i ściany labiryntu. Samodzielnie zaprojektowały jego kształt, wysokość i kolor. Następnie stworzyły kulę, która miała toczyć się po ścieżkach labiryntu. Celem gry miało być przesunięcie kulki z punktu startowego do punktu końcowego poprzez obracanie planszą.
Drugie zajęcia odkryły przed dziećmi inne oblicze matematyki połączonej z rysunkiem. Pracując w płaskim układzie współrzędnych dzieci rysowały obrazy w symetrii osiowej i punktowej tworząc przekształcenia izometryczne i nieizometryczne. Wszystkie obrazy powstawały wyłącznie z linii prostych co na pierwszy rzut oka wydawało by się niemożliwe. Bazą wykonywanych prac były m.in.: kwadrat, trójkąt, dwunastokąt foremny, okrąg. Duże zainteresowanie i zaangażowanie wzbudziło samodzielne utworzenie Kardioidy. To krzywa o charakterystycznym kształcie przypominającym nieco serce, fasolę czy jabłko. Dzieci rysowały ją na bazie okręgu łącząc ze sobą odpowiednio 36 punktów.
Magdalena Breńko
SP nr 1 w Sokółce