Pieniądz elektroniczny i zabawa w architekta

Kolejny zjazd Sokólskiego Uniwersytetu Dziecięcego za nami. 23 lutego, podczas pierwszych zajęć na Politechnice Białostockiej, młodzi studenci spotkali się z panią Idą Stefanowicz- głównym specjalistą NBP, która na początku wyjaśniła słuchaczom, że Narodowy Bank Polski różni się od innych banków- przede wszystkim jako jedyny ma prawo emisji polskich monet i banknotów.

Młodzi studenci

Następnie z prezentacji dowiedzieli się oni jak kształtowała się droga pieniądza od czasów starożytnych do dnia dzisiejszego. Wspólnie przeanalizowali, jak wraz z rozwojem cywilizacyjnym zmieniały się formy i cechy pieniądza: najpierw tzw. płacidła czyli towar za towar, następnie kruszce takie jak żelazo, brąz i złoto, później wybijane monety (pierwsza pojawiła się w Turcji ok. 650 r p.n.e.), banknoty ( najpierw w Chinach w X wieku n.e. a w Europie dopiero w XVII wieku), wreszcie pieniądz bezgotówkowy i pieniądz elektroniczny.

Studenci prześledzili też historię polskiej waluty. Zauważyli, że w latach 90-tych XX wieku wszyscy Polacy byli milionerami- średnia wypłata wynosiła wtedy około 5.000.000 a np. chleb kosztował 7.000. Dlatego w 1995 roku nastąpiła emisja złotego. Po denominacji (skreślono 4 zera) pojawiły się nowe monety i banknoty, które funkcjonują do dziś. Dzieci pozyskały również wiedzę z zakresu identyfikowania cech zabezpieczających banknoty przed fałszerstwem. Korzystali ze specjalistycznego urządzenia, w którym widać te specjalne zabezpieczenia.

Druga część zajęć poświęcona była kampanii „Klikam z głową”. Poprowadzili ją specjaliści Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W bardzo ciekawy sposób przekazali dzieciom wiedzę na temat zagrożeń jakie mogą spotkać w sieci oraz sposoby jak się przed nimi uchronić bez narażania siebie i rodziców na przykre konsekwencje. Warsztaty miły też przestrzec dzieci przed hejtem w internecie i pokazać jak się przed nim bronić. Zwrócono im również uwagę na ochronę danych osobowych, konsekwencje wysyłania swoich zdjęć, samodzielnego instalowania aplikacji na telefon, laptop lub smartfon. Pod koniec zajęć uczniowie dyskutowali, dzielili się swoimi doświadczeniami, wyciągali wnioski. Pogadanka ta wzbogaciła świadomość słuchaczy, iż decyzje podejmowane w świecie wirtualnym mają wpływ na ich realne życie.

Tematem zajęć nr 2 była architektura i przybliżenie dzieciom pracy projektanta oraz pojęć związanych z architekturą, w szczególności architekturą wnętrz. W trakcie zajęć mali architekci dowiedzieli się m.in. czym różni się architektura od urbanistyki, co to jest rzut i elewacja budynku, jakie są podstawowe elementy domu, jego otoczenia i wnętrza. Rozmawiali o przestrzeni, w której mieszkamy, zwrócili uwagę na znaczenie architektury w tworzeniu najbliższego otoczenia, a swoje przemyślenia przenieśli na własnoręcznie wykonane makiety. Mając do dyspozycji kartonowe ściany domów, samodzielnie zaprojektowali i zaaranżowali wnętrza wraz z wyposażeniem, wymyślali dekoracje, meble, a nawet mieszkańców, wykorzystując przy tym różne materiały, struktury i techniki plastyczne.

Magdalena Breńko
SP nr 1 w Sokółce


Zobacz również

Skip to content